رتبه بندی شهرهای هوشمند جهان (قسمت سوم)

دررتبه بندی شهرهای جهان ، 50 شهر مورد بررسی قرار گرفته اند . دراین لیست ابتدا  82 شهرداری به عنوان برجسته ترین رهبران جنبش شهرهای هوشمند شناسایی شدند که این شهرها با توجه به  رده بندی شاخص شهرهای هوشمند 2017 که توسط Easypark انجام گرفته بود وهمچنین  فهرست 2016 شهرها که  توسط IESE مورد بررسی قرار گرفته بود و نیز رتبه بندی شهرهای هوشمند توسط Juniper Research؛ یا چشم انداز شهرهای هوشمند منتشر شده توسط Procedia Computer Science انتخاب شدند .

شهرهایی که در این رده بندی ها حضور دارند پیشگام در توسعه شهر هوشمند به شمار می ایند و درکنار ان  58 شهر دیگر که اغلب در اخبار و مقالات خبری مربوط به سال 2018 نمایش داده می شدند نیز به این لیست اضافه شدند.

جمعا تمامی این شهرها ،  شهرهایی بودند که دارای برنامه های شهر هوشمند بودند و درنهایت  140 شهر  براساس معیارهای جدیدی که در این پژوهش مد نظر فرار گرفته است مجدد مورد بررسی قرار گرفتند و  50 دولت برتر در زمینه شهر هوشمند در حوزه های مختلف رده بندی شدند . انچه مهم است اینکه شهرهای هوشمند در سه محور  اصلی می بایست فعالیت نمایند یعنی دامنه فعالیت های شهر هوشمند ، اندازه پروژه ها و همچنین یکپارچگی پروژه های شهری بسیار مهم واساسی است

(i) دامنه  Scope : اینکه آیا توسعه شهر و هوشمند سازی آن تنها در چند پروژه خاص و برجسته تمرکز یافته است  یا اینکه شامل طیف گسترده ای از خدمات مختلف شهری و ادارات شهری می شود اولین قسمت بررسی شهرهای هوشمند دراین پروژه به حساب می ایند . به عنوان مثال ، برنامه شهر هوشمند توکیو به شدت بر پایداری متمرکز است و به بررسی چگونگی فن آوری می تواند باعث کاهش ضایعات مواد غذایی و مصرف انرژی شود. وین بیش از صد راه حل هوشمندانه شهری را در زمینه آموزش ، مدیریت انرژی ، محیط زیست ، مراقبت های بهداشتی ، تحرک ، گنجاندن اجتماعی و توسعه شهری به اجرا می گذارد.

(ب) مقیاس Scal : اندازه پروژه های شهر هوشمند ، اعم از پوشش جغرافیایی ، شهروندان درگیر یا بودجه پروژه مقیاس خوبی برای شهر هوشمند به حساب می اید . به عنوان مثال ، Better Reykjavik یک پورتال مشارکتی در زمینه  بودجه بندی شهری است که به شهروندان امکان می دهد برای بهبود محلات خود به صورت الکترونیکی ایده هایی را پیشنهاد و رأی دهند. این منجر به جمع اوری  بیش از 600 ایده شده است که در اندازه متوسط ​​پروژه ها فقط با 32000 دلار اجرایی می شود. در مقابل ،
(iii) Integrationیکپارچگی : این که آیا داده های پروژه های مختلف برای تجزیه و تحلیل دریک مکان واحد جمع می شوند که باعث  اقدامات هماهنگ می شود یا خیر ؟ نکته اساسی در رسیدن به شهرهای هوشمند به حساب می اید که دراین شاخص ها نیز به شدت مورد توجه قرار گرفته است .. به عنوان مثال ، نیویورک مراکز تماس بیش از 40 بخش شهر را در یک خط تلفن ثابت خدمات شهری ادغام کرد. این داده ها از بیش از 18 میلیون درخواست برای بهبود خدمات شهری ، معرفی ابتکارات جدید و افزایش رضایت مشتری را تجزیه و تحلیل می کند . یا توسعه شهر هوشمند هلسینکی توسط آژانس های مختلفی که توسط  شهرداری ها  هدایت می شود .

بررسی اجمالی فوق نشان می دهد که چگونه 50 دولت برتر شهر هوشمند در پیشرفت پروژه های خود مسیرهای نسبتاً متفاوتی را طی کردند. بر اساس مسیرهای مختلف ، ده نگاه مختلف برای  رتبه بندی دولت های شهر هوشمند مورد توجه قرار گرفته است :

VISION چشم انداز :  یک استراتژی روشن و مشخص برای توسعه “شهر هوشمند”

LEADERSHIP. رهبری :  رهبری و مدیریت اختصاصی و واحد شهر که هدایت پروژه های شهر هوشمند را بر عهده دارد

BUDGET.بودجه :  بودجه کافی برای پروژه های شهر هوشمند

FINANCIAL مالی:  مشوق های مالی برای تشویق مؤثر مشارکت بخش خصوصی (به عنوان مثال کمک های مالی ، تخفیف ، یارانه ، مسابقات)

SUPPORT PROGRAMMES برنامه های پشتیبانی. برنامه هایی به صورت تشویقی برای ترغیب بازیگران وذینفعان بخش  خصوصی برای مشارکت پیش بینی می شود .

POLICIES سیاست ها. تعریف یک مجموعه سیاست های واحد یا همان دستورالعمل های مشخص برای حاکمیت داده ها ، محافظت از IP ، طراحی شهری و …)

ECOSYSTEMS. ایجاد اکوسیستم نواوری جهت به ظور رسیدن  طیف گسترده ای از ایده ها و خلاقیت های بخش خصوصی و جامعه

PEOPLE-CENTRICITY  شهروندان اولین طراحان و خالقان شهر هوشمند هستند (شهروند هوشمند )

TALENT-READINESS برنامه هایی برای تجهیز شهر به ابزارهای هوشمند سازی

TRACK RECORDثبت سوابق و تجربه های اجرای پروژه های شهر هوشمند که به نوعی مدیریت دانش انچه در شهر هوشمند اتفاق می افتد

این ده حوزه   ، موارد کاملی هستند که مدیران شهری برای تدوین استراتژی های شهر هوشمند باید مد نظر قرار دهند . از لیست شهرهای موجود هر یک از شهرها ، براساس سطح عملکردی خود و  میزان آمادگی خود در یک تا سه رتبه بندی حضور می یابند . و درنهایت شهرها در این دسته بندی ها قرار گرفته و پس از بررسی رویکردها ها 50 رتبه برتر مشخص می شوند .اصالت و توانمندی اجرای پروژه ها و تعهد به انجام و همچنین موفقیت هایی که قابل اثبات باشد ملاکی برای امتیاز بندی و رتبه بندی شهرها قرار گرفته است درمرحله اخر مطالعه نیز مصاحبه هایی با برنامه ریزان شهری ازجمله شهرداران ، مسئولین ارشد اطلاعات و مدیران ارشد پروژه های هوشمند سازی صورت گرفته است .

در ادامه این مجموعه مقالات ، به بررسی رتبه بندی شهرهای هوشمند براساس این مولفه ها خواهیم پرداخت .

 

ادامه دارد …..

گرداوری : سید رحمان میرزائیان

 

رتبه بندی شهرهای هوشمند جهان قسمت اول     http://didgahnovin.ir/?p=1630

رتبه بندی شهرهای هوشمند جهان قسمت دوم     http://didgahnovin.ir/?p=1641

 

مطلب پیشنهادی

پارک تحقیقاتی Ideon سوئد

یکی از معروف‌ترین پارک‌های علمی سوئد است که سابقه طولانی در حوزه فناوری دارد . …